Rusya Ukrayna savaşının etkilerine rağmen, 50 milyon turist ve 44 milyar dolarlık gelirle yılı kapatmaya hazırlanan turizm sektörü, “doluluğu bırakalım fiyata bakalım” mesajını verdi.
Türkiye’nin Akdeniz çanağında en iyi hizmet veren ülke olduğunu ancak doğru kişi başı gelir seviyesine odaklanması gerektiğini belirten Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği Yönetim Kurulu üyesi ve Cornelia Diamond Genel Müdürü Zafer Alkaya, 1000 doların üzerine çıkılması gerektiğini vurguladı.
Burada Türkiye’nin İspanya ile rekabet ettiğini ancak gelirin oldukça düşük kaldığını kaydeden Alkaya, şöyle devam etti: “Kişi başı gelire odaklanmamız gerekiyor. Doluluk bizi istediğimiz yere götürmeyecektir. Artık Türk turizmi olarak Antalya turizmi olarak hak ettiğimiz, doğru fiyatlarla pazarlama yapmak. Doğru kişi başı gelir Türk turizminin geleceğidir. Doluluk değil. Rakibimiz İspanya. Büyük oynayacaksak Akdeniz çanağında işi kuralına göre oynamak zorundayız. Rakibimiz kişi başı gelirde 1.500 doları zorlarken bizim de en azından 1.000 doları aşmamız gerekiyor” dedi.
İSPANYA İLE REKABET
TÜİK verilerine göre, üçüncü çeyrekte kişi başı gelir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 17.5’lik düşüş ile 1.036 dolardan 855 dolara inmişti. 2022’de beklentilerin üzerinde geçen sezonda ana pazar açmazının da gündemden çıktığını söyleyen Alkaya, 65 ülkeden turistin Antalya’ya giriş yaptığını ve kasım itibarıyla 13 milyon turist sayısının aşıldığını kaydetti.
Maliyet artışları yüzde 100’ü buldu
Zafer Alkaya, maliyetlerin de kendilerini çok zorladığını ve otel fiyatlarının 2023’te yüzde 25-50 arasında değişeceğini aktardı. Tesislerin zorlandığını ve fiyat artışlarının kaçınılmaz noktaya geldiğini söyleyen Alkaya, zaman zaman yüzde 100’ü aşan oranlarda işletme maliyetlerin artışları ile karşı karşıya kaldıklarını dile getirdi.